Η πολιτισμένη κοινωνία ως γνωστόν εκφράζεται και καταγράφει την ιστορία της, τα καθημερινά συμβάντα, τις σκέψεις της, τα όνειρά της με τα γραπτά κείμενα. Ο γραπτός λόγος είναι ο θεμελιώδης λίθος του πολιτισμού.
Οι παραδοσιακές τεχνικές ενημέρωσης
Από τα βάθη των χρόνων η έντυπη ενημέρωση “εφημερίδες – περιοδικά”, εξελίχτηκε σε πραγματική βιομηχανία. Απέκτησε σύγχρονες για κάθε εποχή εγκαταστάσεις, εξοπλισμό, καιπροσωπικό διαφόρων ειδικοτήτων (δημοσιογράφους, κλπ).
Απευθύνθηκε δε με μαζικότητα σε κάθε είδους κοινό, εξοικονομώντας πόρους από συνδρομές ή αποκομίζοντας κέρδη από την διαφήμιση και από την πώληση σε διάφορα σημεία.
Για δεκαετίες το μοντέλο αυτό ενημέρωσης απέκτησε τρομερή δύναμη, οικονομική, κοινωνική και πολιτική ακόμα, κρατώντας σθεναρά κάποια σημαντικά ποσοστά στην αγορά ακόμα και μετά την εμφάνιση της τηλεόρασης.
Το νέο σκηνικό στην ενημέρωση
Η τεχνολογική εξέλιξη όμως ανέτρεψε το σκηνικό, δεδομένου ότι οι νεώτερες γενιές εκπαιδευμένες στην χρήση του internet και με την κατοχή όλο και περισσότερων σύγχρονων συσκευών (pc, tablets, mobiles), αναζητά την ενημέρωση ηλεκτρονικά.
Το αναγκαίο “κακό”
Μπροστά στην μείωση του τζίρου τους οι μεγάλες εφημερίδες σκέφτηκαν την μετάβαση στο internet. Το δίλημμα ήταν η παροχή των ειδήσεων τους να είναι επί πληρωμή ή δωρεάν. Αρχικά έγινε επί πληρωμή αλλά το μοντέλο αυτό απέτυχε. Έγινε τότε διάθεση του περιεχομένου δωρεάν με σκοπό την αναζήτηση κερδών από την διαφήμιση.
Οι σταθερές αξίες
Δεν είναι περίεργο που περισσότερο επιτυχημένες ηλεκτρονικές εφημερίδες είναι οι παλαιότερες έντυπες εφημερίδες γιατί μετέφεραν το κύρος τους στην νέα μορφή τους. Δημοσιογράφοι και έμπειρο προσωπικό συνέχισαν να εργάζονται για το σκοπό αυτό.
Η ηλεκτρονική ενημέρωση έχει τα θετικά στοιχεία της αμεσότητας (είδηση σε πρώτο χρόνο), της διαδραστικότητας ( σχολιασμοί άρθρων), την χρήση των νέων μέσων (video), της αναζήτησης περιεχομένου από αρχείο άρθρων (παλαιότερες ειδήσεις), της χρήσης κάθε στιγμή, από κάθε σημείο του πλανήτη και κυρίως την ευχέρεια επιλογής ανάμεσα από ένα πλήθος, χωρίς κόστος, της ηλεκτρονικής εφημερίδας που θέλουμε να διαβάσουμε.
Η δύναμη του περιεχομένου
Εδώ και πάλι πρωτεύοντα ρόλο έχει το περιεχόμενο. Τα άρθρα. Γι΄αυτό και συνήθως η αναζήτηση γίνεται με αυτά. Επιλέγουμε την ηλεκτρονική εφημερίδα που έχει δημοσιεύσει τα σχετικά με την αναζήτησή μας άρθρα. Υπάρχουν όμως και οι αναδημοσιεύσεις των άρθρων αυτών από τις πολυσυλλεκτικές μηχανές αναζήτησης (Google, Yahoo, κλπ), αλλά και από άλλες εφημερίδες ή blogs.
Πληροφόρηση και παραπληροφόρηση
Προσοχή όμως χρειάζεται γιατί ο κίνδυνος της παραπληροφόρησης είναι περισσότερο υπαρκτός από κάθε άλλη φορά. Η αταξία στον χώρο του internet λόγω της μαζικής χρήσης του από κάθε σκοπιμότητας χρήστες, επιβάλει την προσεκτική επιλογή των ιστοχώρων μέσα από τους οποίου θα ενημερωνόμαστε.